Apple-baas Steve Jobs presenteerde dinsdag 8 juni tijdens de WWDC-conferentie
een nieuwe versie van zijn populaire smartphone, de iPhone 4.

Advertenties
Naast dit grote nieuws, maakte Apple echter ook bekend 1 juli 2010 te starten met zijn eigen platform voor advertenties op iPhones, iAd geheten.

Begin 2010 kocht Apple het bedrijf Quattro, dat gespecialiseerd is in advertenties op smartphones. Hieruit bouwde Apple iAd, een manier om advertenties op iPhones te tonen.

2 Dollar voor een klik
Het bedrijf begint 1 juli met deze reclames op de iPhone 4, die verschijnen bij het gebruiken van bepaalde apps. Eind
april
meldde The Wall Street Journal dat Apple van adverteerders 1 dollarcent ontvangt iedere keer dat de reclame toont. Klikt een gebruiker op de advertentie, dan zou dat Apple 2 dollar opleveren.

Halve markt bezetten
Net zoals Apple eerder de muziekmarkt bestormde met muziekwinkel iTunes en -speler iPod, zo hoopt het bedrijf nu op een vliegende start op de markt voor mobiele reclame.

Deze markt is nog relatief klein. In de tweede helft van 2010 denkt Apple echter meteen bijna de helft van alle mobiele
advertentie-inkomsten in de VS binnen te kunnen harken.

Een grote concurrent van iAd op deze snel groeiende markt is Admob, een advertentiebedrijf dat eind 2009 door door
Google
werd gekocht.

Grote namen
Om goed van start te gaan, heeft Apple direct toezeggingen voor 60 miljoen
dollar aan reclamegeld binnengehaald, van adverteerders als Nissan,
Unilever, AT&T en Best Buy.

Van de iAd-inkomsten steekt Apple 40 procent in eigen zak. De andere 60
procent is voor de ontwikkelaars van de iPhone-applicaties waar de
advertenties in gaan verschijnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl